Stigsdotter J'adore Hardcore

Annons

Stängt på grund av sjukdom

It’s alive.

Eller nåt liknande, jag andas.

 

Sist jag var förkyld så låg jag i en vecka med feber och muskelont, och problem med de nedre luftvägarna, alltså lungorna, och de sedvanliga symptomerna på en hejdundrans förkylning, bihålor som spränger så mycket att jag endast kunde sova sittandes..

Den här svängen låg jag bara i 3 dagars feber, bihålor som spränger och att det skär i trumhinnorna samt att halsen är sönder riven så det enda jag kunnat äta är kvarg och proteindrinkar.

 

Redan i fredags kände jag mig jättematt och energilös, så när jag väl slutat jobba och kommit hem för att snabbt som sjuttsingen byta om till träningskläder och hasta till gymmet som stängde tidigt så hade jag full fart.. men mellanlandande i soffan med mina aminosyror som pre work out.

Jag vaknade 21.00

 

Slötittade på tv, vaknade igen 01.00 och släpade mig till sängs.

 

Nya tag på lördagen, seg i kroppen, men morgonpromenaden kändes bra.. det var vädret konstaterade jag och två andra på gymmet, för de var också sega.. så det måste vara det knepiga vädret. Ryggpasset gick väl sisådär, om jag ska vara riktigt ärlig, som sagt, segt.

 

Söndagmorgon vaknar jag och har svninigt ont i halsen-ingen träning, men morgonpromenad funkar ju.

Måndagen började bra, lite ont i svalget, inte så mycket, morgonpromenad och efter frukosten kände jag mig ganska alert och tog mig till gymmet för tricepsträning.. Well.

Det var väl kanske inte det smartaste beslutet, när jag väl börjat pressa på lite så blev jag konstigt varm i kroppen och det började pirra i ländryggen. Avbröt träningen och for hem.

När det börjar pirra och kitllas i ländryggen på mig så vet jag att febern är på väg. Men jag fixade min lunch och middagens matlåda eftersom jag skulle jobba kväll. 

Jag blev bara sämre och sämre. Såklart.

Kontaktade A’s familj och sa att jag kan möta upp A på skolan, men sen är det nog lämpligt att jag åker hem och bäddar ner mig. På väg till A’s skola så började hela kroppen att värka- feber.. tack, tack.

Så sen i måndags, eftermiddag fram till torsdag eftermiddag har jag legat antingen i soffan och grisat, eller i sängen. Totalt utslagen, att gå ut med hunden på 10 minuters rastningar har varit en pärs!

Fy faen säj’ja’ba’.

Tycker faktiskt att förkylningarna blir bara värre och värre för varje år, kan inte minnas att jag blev så här dålig, back in the days, eller så har jag väldigt selektivt minne.

 

Idag (torsdag) på eftermiddagen tog jag en längre promenad med Kalori, ska jobba i 8 dagar i sträck och måste provköra kroppen lite.. Känner ju att jag inte är återställd och att promenaderna är flåsiga, så det blir ingen styrka på några dagar, ska testa på söndag.

Med det sagt så är det bara att gå och sussa.. ska upp 05.15

 

Jag har inte ”tid” att vara sjuk, sista helgen i november.. det går fort..!

Har inte tid med dessa förkylningar.

 

 

Over and Out

Annons
Kommentera (0)

Kommentera

Köper du allt som sägs, eller är du kritiskt tänkande lagd?

Har du någon gång hamnat i en situation där du säger ”jamen, han sa att det var så..”? Lätt att komma i kläm där om du inte har ett kritiskt tänkande och själv kollar upp information och påståenden, kritiskt tänkande. Vart kommer informationen ifrån, vad är syftet med att informationen sprids, vem vinner på det, studier/rapporter/evidence/referenser- vad talar för och emot?

Bara för att personen påstår en sak, som du köper helt, har en titel som proffessor i kirurgi, så betyder det inte att personen ifråga har rätt.

 

På Nyhetsmorgon häromdagen var det nog en hel del som satte både kaffet och proteindrinkar i halsen, en proffessor i kirurgi satt och orerade hejdlöst och utan ifrågasättas inom ämnet kosttillskott.

Jag dristar mig till att säga att karln inte visste riktigt vad han surrade om, och detta har nog fått sina konsekvenser gentemot de yngre personerna här i landet som tar en proteindrink efter fotbollsträningen eller hockeyträningen, föräldrars blodtryck kanske har gått i taket av denna information och genast gått på detta snicksnack från Åke Andrén Sandberg. Han påstår att det finns AAS (Androgyna Anabola Steroider, han säger Anabola Steroider) i kosttillskotten som säljs och att detta inte skrivs ut på innehållsförteckningen.

Sen när har kosttillskottsindustrin råd med att köpa in den kvantitet av AAS för att stoppa i burkar och påsar för att sedan sälja det för 300kr? Och när jag säger råd, så menar jag pengavis, ryktesvis, och även såklart så riskerar de även att hamna i kläm med Sveriges Rikes Lag.

 

Pinsamt.

 

Här är inslaget på TV4

Jag ställer mig frågande till varför TV4 bjuder in en part som sitter ostört och blir hög på sin egen röst, förstår att det kan finnas ett visst intresse för TV4 att på så sätt skapa dramatik ute i stugorna, men för debattens skull så hade det varit intressantare att även få höra en röst som ifrågasätter och även har fakta till att kunna bemöta det Åke Andén Sandberg säger. Märks även tydligt att programledarna inte heller har någon aning om kostillskott, men det är ju inte deras jobb, de ska ju bara ställa lite frågor.. 

Det finns en person här i landet som gör studier och rapporter begripliga för oss vanliga och han heter Jacob Gudiol och har bemött lite av vad Herr Proffessor i kirurgi sitter och svamlar om.

Han är lite av en myt-dödare och faktaspridare.

Läs gärna! 

 

Jag blir alldesles matt av den okunskap och rena rama ljugeri som fick spridas i den där soffan på TV4.

 

Over and Out

 

 

Annons
Kommentera (0)

Kommentera

Vad äter du?

 

Har idag fått nya direktiv på kostupplägget :) och ett ok på mitt förslag på träningsmängd, ska bli spännande att se vad som händer de kommande 2 veckorna.

Själva träningen går upp och ned, men snittkänslan är att det går rätt okey. Vissa pass känner jag mig svag och jag får verkligen kämpa med vikterna som känns tyngre än vad de gjorde passet innan. Medans andra pass så flyger vikterna hej vilt och totalt bananas, som idag på axelpasset. Stod vid hantelstället och skulle välja ut hantlar i första övning, första set, sittande axelpressar.. lite som i godisaffären med alla hyllplan med karra.. vad är jag sugen på-hur känns det i axlarna och bröstryggen- sur eller salt, söt eller knäckig- känns det välfyllt med glykogen, eller är axeln rent av knackig idag. Sög tag i 18kg’s hantlarna och fnissade lite för mig själv, det får bära eller brista, och det bar i 5 reps, sen brast det på uppvägen. Kan erkänna att de 2 sista repsen var väl kanske inte allt för snygga tekniskt sett, men upp kom de, ner kommer de alltid, gäller bara att hålla emot lite 😉 Resterande set höll jag mig till vad jag lovat min coach, 12 reps. Okey, nån 10-reppare blev det också.

Inledde alltså veckan med ett PB- jag är nöjd med måndagen.

 


 

På fritids där jag är med A, som assistent, så har de självklart mellis. Den här gången skulle de ha mellis på andra avdelningen eftersom de är så få kidz och bättre att alla få mumsa tillsammans, inget fel med det. Jag fick inte med mig mitt mellanmål, men tänkte att jag kan vänta 20 minuter, inga problem.

De fick varma mackor och mer mackor dukades fram på borden. Personalen sa att det var varsågod för alla, jag satt med A och hjälpte honom med det som behövdes. När han var färdig skulle vi gå tillbaka till vår avdelning, och jag tänkte passa på att ta mitt mellanmål då. En av fröknarna noterade at tjag inte hade tagit någon varm macka och sa att även jag fick ta en, svarad som det är att jag äter inga spannmålsprodukter, men tack ändå.

Det är nu det lite roliga kommer..

 

Fröken; Men vad äter du istället?

Jag; Istället för mackor..??

Fröken; Ja, vad äter du istället?

Jag; Jag äter mat istället för mackor.

Fröken skrattar och säger att det kan man också göra och skrattar lite till.

 

 

Detta tycker jag är både roligt och lite tråkigt samtidigt, det roliga är ju att hon blev så paff över att det finns annat att ta som mellanmål än mackor, och det sorgliga är banne mig samma.

Vi är så invanda med att just smörgåsar och mackor ska vara mellanmål och nåt som är ”lätt att ta till när magen knorrar”. Jag säger inte att mackor är onyttiga i sig, de kan vara matiga och full med bra näring, om de görs på rätt sätt och äts med måtta. Om du äter lunch ute, så serveras det till 90% av gångerna en brödbit till, eller så är det varsågod och ta för dig där borta i brödkorgen. Ofta kanske det äts smörgås till frukost, blir säkert en smörgås efter skolan/jobbet, kanske en knäckemacka på jobbet till mellanmål, slänger på lite avocado så blir den så att säga nyttig, ooops.. hungrig idag, tar 2 till. Kommer hem, ingen middag har gjorts av sig själv.. attans så hungrig, fram med bröd och ost, drar hyveln över 28%-iga osten och kastar in 3 skivor i munnen medans mackorna får ett lager av den magraste bordsmargarinet, på med 2 skivor ost på varje macka och de intas på stående fot.

Känner du igen dig, eller någon i familjen?

 

 

Det är mängden som räknas.

Testa att skriva upp allt du äter under 5 dagar, inkludera även helgen i dessa 5 dagar, eller slå på stort och registrera hela 7 dagar. Censurera inte dig själv, var ärlig, skriv upp allt.

Hur mycket är okynnesätande, det som du, när du får det på papper, svart på vitt, enkelt kan exkludera ur din kosthållning, vad äter du för lite av? Grönsaker, fibrer, proteiner? Vad kan du göra bättre, vill du ge din kropp bättre bränsle?

Praktiken brukar kunna vara tuffare än teorin, men vad har du att förlora på att prova att förbättra ditt intag av mat? Testa i 4 veckor, ge det några veckor och känn verkligen efter hur du mår, mår du bättre? Anteckna även hur du känner dig innan du börjar göra förändringar, om du vill bli av med några kilon, skriv även ned din vikt, ta mått runt midja, stuss och lår. 

Livsmedelsverket har ett verktyg -matvanekollen- jag har inte själv testat den och kan inte uttala mig om vad jag tycker om den.

Men Livsmedelsverket kan man ju alltid lita på.. 😉

Oavsett så behöver du proteiner, fett och kolhydrater, med en balanserad kost får du i dig vitaminer, mineraler, fibrer och andra spårämnen. Men är du osäker så finns det Omega-3 och multivitaminer att införskaffa, och jag vet vart det finns bra priser!

 

 

Over and Out

Annons
Kommentera (0)

Kommentera

Rutin får inte bli slentrian, pass på!

 

Som de flesta som har börjat jobba igen efter semestern så gäller det att komma in i någon form av rutiner igen, utan att det ska bli slentrian av det hela. All slentrian kan undanskuffas och motas bort med hjälp av lite roliga happenings, gäller att ge plats åt dessa andningshål och små oaser. Att priotera behöver inte alltid innehålla alla dessa ”måsten” som annars förknippas med just planering.

16 veckor till tävling. (Iiiiiihiiii! :) )

20 veckor till Jul.

 


 

Idag upptäckte jag att jag hade förbisett att min spinninggrupp ska dras igång, så det blev ett par timmar med det samt att trampa igenom passet också. Känns ju inte så våldsamt skoj att sitta på cykeln och inse att upplägget inte funkar. Nytt för hösten på Pulsen är Yoga och Ai Chi, riktigt nöjd med att ha utökat gruppträningen med två pass som är mer inkännande än utåtagerande, om ni förstår vad jag menar :)

Jag skulle själv behöva gå på Yoga, men jag håller i spinningpass samtidigt och dessutom är jag nog mer inne på den typen av Yoga som är mer rörelse i, olika ställningar som verkligen stretchar igenom kroppen. Lite mer aggresiv Yoga 😉

 

Jag skriver inte så mycket om mina träningspass på bloggen, de finns att läsa på Kolozzeum- Team Fairing träningsjournal, samt på Funbeat. På Funbeat är det mer en registrering, så jag ser hur många minuter per 30 dagar som jag lägger på gymträning, promenader osv. Inga utförliga rapporter direkt, hur intressant är det igentligen med att läsa själva styrkepassen? De bloggar jag läser är det inget som jag personligen kikar in för att kika på hur mycket vikt som flyttas upp, ner emot eller bort ifrån kroppen. Anledningen till det är nog just det att jag vet att styrketräning är så individuellt och att alla har olika syften och målbilder med sin träning. Med det sagt vill jag härmed deklarera och bli lite skrävelsam då jag fixade person bästa i stångrodd i Smith-maskinen, pronerat grepp- hela set’et- 12 rep, 12 rep 10 rep och det var inte heller första set’et!


 

Till middagen som blev min fina vita fisk, (by the way) så har jag hittat en mumsigt komplement i salladsväg; Wasabiruccola :) Riktigt, riktigt gottigt, det smakar verkligen wasabi och pepparrot, jag hittade min påse på Ica i disken för färdig sallad, bara att öppna påsen och knapra för den som vill. Det kan väl räknas som fast food? Allra helst om du kompletterar med Kalkon/Skinka/Kyckling från medvursthyllan, råkostsallad från samma ställe som ”pås-sallad”, en skvätt eller två färdig pasta/potatis/ris ur salladsbaren som brukar finnas på de flesta matvarubutiker nu för tiden- Fast Food! Och salladen räcker nog till några serveringar, beroende på hur mycket sallad du äter-såklart. 

Wasabinötter är också mumsigt, allra helst om du hivar in ett större antal och tuggar frenetiskt så får du en aha-upplevelse av de högre sfärerna, rensar bihålor och hjärna rätt ordentligt :) Tips till dig som är förkyld, nytta med nöje :) 

 

Middagen intogs i soffan, bästa stället, medans en viss madam hade krupit upp i soffan och kamuflerat sig ypperligt..

kalori smyger upp i soffan

 

Over and Out

 

Annons
Kommentera (0)

Kommentera

Long time no hear

Sista dagen på semestern.. Lite vemodigt, har som vant mig vid att styra upp mina dagar utan att behöva anpassa mig efter någon eller några tider. Förutom gymmets stängningstider :)

 

Beslöt mig tidigt inför semestern att att jag inte ska fara runt i riket och skynda mig att ha semester, skynda mig att stressa av och hinna med både det ena och det andra. Nackdelen med detta är ju att ”alla” andra är ute och far efter vägarna, så det finns inte så många kvar i stan att vara spontan med. Tur för mig att det finns folk som tränar, även på sommaren och i synnerhet på sin semester :)

 

celciusdrink i nävertjäl Något måste vi ju svalka oss med i sommarhettan, premiärdopp i Nävertjäl strax efteråt, första gången på ca 10 år som jag badar, på riktigt, i svenskt vatten.

 

Jag vet inte om ni är bekanta med tävlingen ”Brunast i Augusti Vinner”, hur som haver med det, så kan jag reflektera lite över hur de senaste somrarna har varit. Förra sommaren var det riktigt trist väder, kallt (blev det någonsin 20 grader varmt??) och var det inte kallt, så blåste och regnade det istället, dessutom jobbade jag hela sommaren, så nej, jag hade nog inte alls aktiverat några färgpigment. Sommaren 2011..  Full färd med tävlingsdiet inför SM i AF, bra väder, bra form :)

Sommaren 2013 faller nog in under en helt okey sommar vädermässigt, när det har varit varm så har det verkligen krävt sin kvinna, jag har badat och simmat i år, detta är anmärkningsvärt. Att gå ut till anklarna och förtvivlat frustat och hoppat jämfota tillbaka upp på land kan nog inte riktigt räknas som att man har badat. Kan nöjt konstatera att jag har en fräsch sommarbränna, men brunast? Nä, jag lämnar nog över den tävlingen till förmånen för ”läderhuds-folket”.

Bjuder på en bild från dagens pass med Maja

 

axlar,biceps4         sidechest 2006

Skillnad i både ålder, form och utstyrsel, men någon förbättring är det nog sen 2006. Studiobilden är tagen 3 dagar efter min första tävling, Luciapokalen i Göteborg, tävlingen ingår i hela arrengagmanget Fitnessfestivalen.

 


 

Hoppas verkligen inte att ni har missat att boka hotell redan nu inför Fitnessfestivalen, det brukar vara tufft att få tag i hotellrum om man väntar för länge, redan i september-oktober kan det vara knivigt att få rum. Dels pga Fitnessfestivalen drar så mycket folk :) och dels för att det brukar vara andra happenings på gång runt den helgen. Och i år är mässan ännu större, missa inte :)

 

Kika på den här länken om du är nyfiken på Fitnessfestivalen och här hittar du även information om boende.

 

Om det skulle vara fullbokat kan jag varmt tipsa om Stravaganza! Om jag inte ska tävla, så brukar jag bo här, mys-lyx de lux. Hotellet ligger ca 15 minuter gångväg från centralstationen och ca 10 minuter från Svenska Mässan.

 

hotell1 (2)

hotell3 (2)

hotell2 (2)

hotell6 (2)

hotell5 (2)

hotell7 (2)

 

Dags att säga goodbye till semestern, verkligheten kommer att ljuda i form av väckarklockan bryska signal 05.30

 

Over and Out

 

 

 

 

 

Annons
Kommentera (0)

Kommentera

stats